PR, PR eşti pe buzele tuturor! Ce ştim de fapt despre această lume ?

Standard

descărcareCând auzim pe cineva că se laudă peste măsură fie pe sine fie o afacere sau serviciu ce are legătură cu activitatea sa, sau cu un interes conex ne vine de multe ori sa-l ironizăm şi să spunem mai în glumă ori mai în serios „Gata, lasă PR-ul !”…

Dacă întrebi pe tinerii din ziua de azi, la vârsta studenţiei spre ce domeniu ar vrea să se îndrepte ai să auzi pe mulţi dintre ei spunând „PR!”…

Dacă îi întrebi pe mulţi care au job stabil, o meserie deja formată, dacă ar fi să facă un viraj în carieră spre ce s-ar îndrepta, iarăşi mulţi ar zice spre PR ! E o realitate verificată de mine, statistic, (cine mă plăteşte pentru acest research gratuit ?) şi în plus vă şi mărturisesc că nici eu nu sunt departe de această realitate…

Care o fi oare atracţia teribilă a acestui domeniu ? De ce ne atrage ca un magnet ?

În mod logic şi frumos ar trebui să încercăm să definim un pic PR –ul iar oscilaţia de a începe cu ceva definiţii clasice, tradiţionale ori cu unele mai noncorfomiste m-a pus de această dată în dificultate. Şi totuşi am să respect mai degrabă o ordine cronologică, firească a definirii acestui concept, ca să vedem de unde s-a plecat şi unde s-a ajuns…
PR-ul (Public Relations) este un serviciu de lucru cu publicul care ajută oamenii să se evidenţieze în mod pozitiv în relaţie cu ceilalţi. Este o metodă modernă de a te face cunoscut, apreciat, de a avea social networking eficient şi de a reuşi conexiuni sociale interesante, durabile care să-ţi asigure o existenţă vizibilă, recunoscută, performantă.
Cu toţii avem nevoie de fapt de PR , chiar dacă ne aflăm în postura de simpli angajaţi ai unei companii şi ne dorim un post mai bun ori ca antreprenori când afacerea noastră are nevoie de promovare!
Căutând puţin printre cugetările altora cu privire la PR ca să reuşesc să vă aduc pe lângă viziunea subiectivă a acestui concept şi pe cea obiectivă atât de dorit, am aflat că la Facultatea de Comunicare este o adevărată provocare pentru studenţi de a aduce definiţii proprii PR-ului, originale, filtrate de propria personalitate, experienţă, cultură. Unele dintre ele mi s-au părut geniale şi am să vă reproduc câteva :

Relațiile publice sunt o luptă continuă cu stereotipuri, prejudecăți și opinii nefondate.

Relațiile publice înseamnă oameni, educație, etică și prestigiu.

Relațiile publice înseamnă putere, căci acțiunile tale se pot răsfrânge asupra a milioane de oameni. Înseamnă relații stabile, de lungă durată, bazate pe încredere și respect. Înseamnă să faci istorie, să asiguri locul cuiva sau a ceva în istorie.

Eu zic că PR înseamnă a avea relaţii interumane de calitate, înseamnă a ieşi un pic cu capul în lume din propria ogradă nu ca să ai ce bârfi apoi ci ca să vezi cum se mai mişcă lucrurile, ce mai spun şi ce mai creează alţii, cum putem noi fi în beneficiul altora ca să ni se poată întoarce acest bine!
PR-ul este o cercetare a lumii, o alăturare de interese concomitent cu o vădită dorinţă de promovare personală fiind o relaţie obligatoriu de tip win-win . Căştigători trebuie să fiţi voi, cei în căutare de PR, firma de PR care vă promovează şi nu în ultimul rând cei cărora vă adresaţi cu produsele şi serviciile companiei voastre!

Tuturor ne place recunoaşterea, ştim că imaginea este importantă şi vrem să fim admiraţi.

Vrem să ni se recunoască meritele, dar nu în comparaţie cu ce fac colegii din „industrie”. Această realitate este valabilă, ca în multe alte domenii de activitate din România, şi în PR. Dar ce contează mai mult în această industrie, atât pentru jucători, cât şi pentru clienţi? Reputaţia şi profesionalismul, creativitatea sau rezultatele concrete? Greu de spus, ţinând cont că pe acest domeniu studiile şi rapoartele lasă mult de dorit. O explicaţie ar fi şi faptul că nu toate agenţiile de PR sunt transparente şi nu doresc să declare numele clienţilor, cifrele de afaceri sau fee-urile.

Ce arată o cercetare despre piaţa românească de PR realizată de Unlock Market Research?
În relaţia dintre companii şi agenţii de PR o primă particularitate evidentă este consecvenţa menţinerii contractelor. Astfel, 44% dintre clienţi sunt foarte mulţumiţi de agenţia cu care lucrează, 50% spun că iau în considerare schimbarea agenţiei de PR mai târziu de 3 ani şi doar 20% dintre companii intenţionează să schimbe agenţia de PR în următorul an.

Capitolele la care clienţii români sunt cei mai mulţumiţi de firma de PR aleasă sunt acestea :
• Creativitate – 33%
• Profesionalism, seriozitate, rapiditatea înţelegerii cerinţelor – 32%
• Consultanţa strategică – 28%
• Promtitudinea – 14%
• Flexibilitatea – 12%
Există desigur şi nemulţumiri, iar domeniile vizate ar fi :
• Lipsa creativităţii;
• Costurile prea ridicate ale serviciilor de PR;
• Lipsa de abordare strategică;
• Lipsa de experienţa a angajaţilor agenţiei;
• Lipsa de promptitudine şi flexibilitate;
• Comunicare defectuoasă;
• Superficialitatea.

Iar dacă poposim puţin la capitolul statisticilor, concluzia generală a celor de la Unlock Market Research la cercetarea efectuată chiar în acest an arată următorul tablou de concluzii :
• 20% dintre companii intenţionează în mare măsură să schimbe agenţia cu care lucrează în următorul an;
• 44% sunt foarte mulţumiţi de agenţia cu care lucrează;
• 61% angajează o agenţie de PR pentru servicii de CSR (corporate social responsibility);
• 81% angajează o agenţie pentru relaţii cu media şi influenţatori;
• 56% angajează o agenţie pentru comunicare online;
• 63% angajează o agenţie pentru organizare şi management de evenimente.
Iată deci că piaţa românească actuală de PR este în efervescenţă, românii au înţeles deja că nu numai deciziile financiare inspirate le pot asigura un loc în topul celor care au succes şi că au nevoie şi de susţinători de imagine în urcuşul lor.

Argumentul celor de mai sus este că există numeroase premii pentru această industrie !

Haideţi să vedem care sunt premianţii clasei care au primit coroniţe şi dacă ei sunt apreciaţi întocmai de potenţialii clienţi !

Doar 12% dintre clienţii intervievaţi consideră că premiile sunt decisive atunci când aleg să lucreze cu o agenţie de PR. Dintre potenţialele premii care s-ar putea afla în portofoliul unei agenţii cele mai valoare sunt considerate acestea : Cannes Lions, Effie, Sabre Award şi Romanian PR Awards.
Se pare că nici agenţiile nu par amatoare de premii.  Din 50 de agenţii incluse în cercetare, doar 11 au câştigat cel puţin un premiu în competiţiile româneşti ale industriei de comunicare. Iar aproximativ 25% dintre agenţiile care au completat chestionarele pentru studiu au declarat explicit că nu obişnuiesc să participe la astfel de competiţii ale industiei (o fi bine ?!) .
În ceea ce priveşte competiţiile internaţionale, doar 7 agenţii au fost premiate cel puţin o dată în anul 2012.
De departe cea mai premiată agenţie de PR în 2012 a fost The Practice, cu 20 de premii în competiţiile locale, printre care Agenţia Anului în România la Romanian PR Award 2012 (a doua oară după 2009) şi 4 premii internaţionale (Global Sabre Awards şi EMEA SABRE Awards).
Compania PR The Practice este, de aemenea agenţia care ocupă locul 13 în lume la capitolul creativitate în PR, potrivit The Holmes Report, Creative Index 2012.
Cu toate acestea, cei care au ajuns la concluzia că este bine să apeleze la o agenţie de PR prea puţin se interesează de aceste premii şi recunoaşteri naţionale şi internaţionale. De fapt, notorietatea şefului de agenţie contează în proporţie de 23% în decizia clienţilor de a angaja o agenţie de PR.

Probabil că încă suntem marcaţi de politica generală a alegerii prin costuri şi nu prin performanţă, corelată cu lipsa de suficientă cultură şi tradiţie în domeniu.
Dar să fim optimişti totuşi, PR-ul românesc este vizibil, în dezvoltare, un domeniu care atrage ca un magnet noi oameni care se îndreaptă spre această meserie, şi din ce în ce mai mulţi antreprenori care au înţeles importanţa unui „public relations” de calitate.

PR-ul ne deschide tuturori oportunităţi şi drumuri noi, prin care scoatem la lumină ce-i mai frumos din noi, fiindcă încercăm să fim creativi, să ne deschidem ideile lumii întregi şi prin această ipostază nu putem decât să ramânem apropiaţi de tot ce înseamnă autentic şi valoros în noi înşine în aceeaşi măsură în care incercăm să împărtăşim aceste lucruri celorlalţi.

Ruxandra David

3 răspunsuri »

  1. Pingback: Retrospectiva lunii iulie | Dezvoltare personala | Succes in afaceri | Idei de afaceri

Lasă un comentariu