Afacerea la care te gândeşti trebuie să-ţi aducă ceva mai mult decât bani

Standard

drumul-spre-succes-200x197Cu siguranţă aţi întâlnit în drumurile voastre, printre cunoştinţe ori prieteni, sau aţi citit în cărţi şi pe bloguri despre o grămadă de oameni care au reuşit să-şi vadă visul cu ochii şi afacerea concepută de ei a crescut, a devenit profitabilă. Dar aţi reuşit oare să desluşiţi care dintre ei sunt oameni cu adevărat fericiţi care au transformat în bani o pasiune, un ideal, o chemare proprie? Ce ar fi banii în această scurtă viaţa fără ca ei să răsfeţe munca pornită din bucuria de a construi ceva cu adevărat plăcut, onorabil? Eu vă spun că oamenii cu adevărat împliniţi nu sunt cei care au conturile doldora de bani ca rezultat al unei afaceri care nu le-a pus şi sufletul în mişcare! Un antreprenor care activează în domeniul pompelor funebre sau a staţiilor de epurare a apelor poate avea într-adevăr profituri bunicele, că doar e nevoie şi de serviciul pe care îl fac aceştia, dar domeniile sunt prea terne ori triste pentru ca vacanţa din Dubai să înlocuiască miile de telefoane, cercetări sau e-mailuri pe aceste teme.

Ca să fiu mai explicită, nu văd o doamnă drăguţa, cochetă, cu sensibilităţi artistice făcând o afacere cu utilaje industriale. O văd însă dezvoltând o iniţiativă antreprenorială în domeniul decorurilor, amanajărilor interioare, confecţionării şi vânzării de bijuterii ori într-un sector dedicat frumuseţii trupului cum este domeniul cosmeticelor. Aici avem un exemplu strălucit prin Rucsandra Hurezeanu, antreprenor Ivatherm care a avut şi are extrem de mult succes prin ideea valorificării apei termale de Herculane cu tehnologia cosmetică avansată a Franţei. Admiraţia faţă de ea este făţişă, cald exprimată şi profundă: o femeie frumoasă a cărei apariţie însăşi poate fi considerată o reclamă atrăgătoare şi câştigătoare!

Filtrarea ideii de „cea mai bună afacere” este la fel de importantă ca munca ulterioară de a o vedea materializată

Ştim cu toţii că avem o multitudine de etape în viaţă, când ne dorim să ieşim din umbra statutului de angajat.  Avem timpul necesar să gândim liber asupra sferei de activitate în care am vrea să ne încercăm norocul pe cont propriu. Din vălmăşagul de ideii care ne vin de oriunde (poate de unde nici nu ne aştepăm!) – din investigări pe internet, din călătorii în locuri noi, din probleme de viaţa persistente ori marcante, din trecutul universitar plin de avânt, din practica de zi cu zi, din trenduri de neoprit (şi lista ar putea continua la infinit …) trebuie să avem capacitatea şi determinarea de a o alege pe cea mai bună, pe cea mai interesantă şi asta rapid, doar ştim că timpul nu este aliatul de nădejde al nimănui în lumea extrem de competitivă în care trăim!

Ca să înţelegeţi mai clar cele citite mai sus ar fi bine să comparaţi pentru o clipă creierul dumneavoastră cu o mare pâlnie! În aceasta au pătruns de-a lungul vremii o grămadă de idei de afaceri unele mai viabile, altele mai aproape de fantezie, unele mai riscante, altele clasice. Cea care va cădea după îndelungi deliberări din această pâlnie foare mare dar cu gâtul foarte strâmt va fi probabil cea câştigătoare!

La ce trebuie să cugetaţi ca să alegeţi propriul drum spre succes şi în stilul vostru unic?

• În funcţie de carcaterul vostru ce tip de afacere credeţi că vi s-ar potrivi? Dacă vă imaginaţi CEO în propria companie, ce faceţi efectiv, la ce vă gândiţi şi cum veţi acţiona? Vreţi să vă implicaţi total, trup şi suflet sau vă satisface mai mult o atitudine de coordonare bucurându-vă de suficient timp liber?
• Gândiţi-vă bine care sunt interesele, hobby-urile, pasiunile şi activităţile voastre în timpul liber! Dacă nu găsiţi entuziasm în afacerea viitoare aceasta va fi sortită eşecului! Fiţi foarte sinceri şi obiectivi cu voi înşivă fiindcă altfel există riscul de a părăsi statutul de angajat împovărat de job şi plătit nesatisfăcător cu cel al antreprenorului frustrat şi lipsit de imaginaţie pe un drum început doar din ambiţie şi fără chemare reală!
• Cât de potrivită este ideea de afacere cu toleranţa dumneavoastă faţa de risc? Sunteţi capabili să aruncaţi în joc tot capitalul necesar ca „întreprinderea” voastră să ajungă cât mai rapid la succes? Este cunoscut faptul că unele idei de afaceri pot ajunge la apogeu doar dacă investiţia iniţială este masivă, aşa cum altele ţin mai mult de iscusinţa şi deciziile inspirate de pe parcurs.
• Ce fel de afacere vă tentează de fapt: produse sau servicii? Aveţi mai degrabă un caracter „pro sales” şi aţi fi bun să vindeţi articole tangibile precum îmbrăcăminte, articole sportive, bijuterii, mobilier ori aparatură electronică sau aţi putea presta servicii precum traininguri în domeniul IT, să organizaţi întâlniri de socializare sau consultanţă, ori să vă deschideţi un cabinet stomatologic ?
• Aveţi cunoştinţe necesare pentru o afacere în domeniul tehnologiei sau ar trebui să optaţi pentru o afacere non-tehnologică?… dacă staţi bine să vă gândiţi lumea s-a cam împărţit intre aceste doua variante …
• Vă doriţi o afacere mică, la nivel familial, care să vă asigure un trai bun sau aveţi curajul şi înclinaţia la risc spre o companie mare şlefuind şi preluând căte ceva din destinele altora? Aici trebuie să decideţi foarte clar câtă nevoie de timp liber aveţi voi dar şi cei alături de care veţi porni la drum. Atitudinea egoistă în antreprenoriat poate fi tare păcătoasă! Feriţi-vă de ea!
• Aveţi suficiente idei şi abilităţi pentru a aduce potenţialilor voştri clienţi  plus valoare unică, intersantă, o ofertă net diferită de cea a competitorilor, indiferent dacă aceşti clienţi se află în postura de cumpărători de obiecte ori de servicii? Originalitatea ar trebui să vă însoţească planul de afaceri pe care l-aţi compus poate impecabil! Fiţi creativi în drumul pe care aţi plecat, atenţi la tendinţele pieţei şi flexibili să oferiţi ce se cere şi când se cere. Lăsaţi zicala „prevăzătorul îşi face vara sanie şi iarna car” pentru cei cărora nu le place deloc riscul! Vă sfătuiesc să vă faceţi la început de iarnă cele mai năstruşnice sănii care să zburde pe cele mai periculoase pârtii dacă clienţilor voştri le plac senzaţiile tari iar la debut de sezon cald cele mai extravagante care de purtat oamenii prin locuri aventuroase… Veţi înţelege desigur îndemnul ascuns în metafora de mai sus de a simţi prin toţi porii oportunităţile unei afaceri, a unei idei şi mai ales timpul potrivit ca aceasta să crească.

Fiţi dinamici şi practici !

E mai mult decât clar că, succesul vine mai degrabă în ograda celor isteţi, care acţionează cu adevărat şi nu doar vorbesc şi gândesc. Teoria nu e mereu atât de strălucită – în domeniul antreprenoriatul dacă vreţi, este ca o probă teoretica obligatorie dar total insuficientă la un examen pentru permisul auto! Şoferul desăvârşit va ajunge acela care cunoaşte perfect semnele de circulaţie dar care va ştii mereu cum trebuie dozat efortul la un drum mai lung!

Nu uitaţi aşadar acestea :
1. Lucrurile valoroase li se întămplă rar antreprenorilor care aşteaptă pasivi noi oportunităţi de creştere a profitului !
2. În cazul în care visul vostru de aur este să ajungeţi să aveţi o afacere prosperă, acest lucru nu se va întâmpla dacă nu veţi fi proactivi până la extrem!

Este diferenţă între o idee de afacere şi o oportunitate? Tu poţi simţi cu adevărat acest lucru?

Am putea zice pe nerăsuflate că orice idee bună care poate deveni „o maşină de făcut bani” profitabilă şi durabilă, este de fapt o oportunitate. Fără doar şi poate, orice succes dovedit, cuantificabil, vizibil este un succes real. Se pare totuşi că oportunitatea de afacere implică ideea plus încă „ceva” pe care vă propun să-l desluşim împreună.
Dacă revenim la pâlnia de care v-am amintit la început şi dacă aprofundăm conceptul funcţionării ei, va fi nevoie să adăugăm câteva filtre selecţiei ideii cele mai viabile.

Categoriile de filtre sunt acestea :

  • Potrivire personală;
  • Plus valoare pentru client;
  • Piaţa de acţiune;
  • Profitabilitate;
  • Capital necesar;
  • Management inteligent;
  • Puncte tari şi puncte slabe;
  • Greşeli de evitat;
  • Rezultate concrete.

Ei bine, când ideea voastră, filtrată fără iertare, va trece prin propria pâlnie de cele din lista de mai sus, aceasta va fi cu adevărat o oportunitate!

Şi după acest exerciţiu făcut în mod conştiincios şi sincer, totuşi nimeni nu vă poate garanta că veţi dezvolta o afacere de mare succes. Dar e aproape sigur că aţi eliminat toate pistele greşite, toate căile de a face bani doar de dragul acumulării materiale, riscând astfel ca omul din voi să  rămână în urma antreprenorului pe care l-aţi hrănit mult prea artificial ca să devină fericit.

In sfârşit, cred că ne vine în minte acum celebra zicală „banii n-aduc fericirea” cât şi pe cea care o parodiază pe cea originală, precum că „banii puţini n-aduc fericirea”.

Vă doresc să găsiţi o cale norocoasă spre o îmbogăţire materială şi spre una spirituală deopotrivă! Fie să găsiţi oportunităţi de aur spre cladirea palatului vostru de vis şi mai ales nu râvniţi niciodată la al altuia! Puteţi trage puţin cu ochiul la arhitectura succesului unui competitor, dar aveţi demnitatea să clădiţi ceva unic, în acord cu idealurile propriei fiinţe pe care v-a fost dat să o purtaţi în acest Univers …

Ruxandra David

Un răspuns »

  1. Pingback: Interviu cu Dl. Romi Mihu: Orice lucru făcut din suflet, cu multă dăruire, va duce cu siguranţă spre succes! | Dezvoltare personala | Succes in afaceri | Idei de afaceri

Lasă un comentariu