Este timpul să reînvii pasiunea pentru afacerea ta!

Standard

love-my-businessDupă ani de zile în care ai investit tot ceea ce ai avut mai bun pentru succesul businessului tău, este posibil să simţi la un moment dat că ţi-a mai pierit entuziasmul. Lucrezi la fel de mult ca la început şi, cu siguranţă, incomparabil mai bine, dar parcă pasiunea a pălit şi nu mai ai aceeaşi tragere de inimă.

Deşi un astfel de sentiment te poate descumpăni şi îngrijora, trebuie să ştii că mulţi antreprenori trec prin asta. Dezvoltarea unei afaceri presupune o presiune imensă care, în timp, are şi asemenea consecinţe. Înainte de a căuta soluţii în acest sens, este bine să înţelegi de ce ţi s-a întâmplat asta. Cauzele sunt diverse:

Rutina. Nu mai găseşti nici o provocare în activitatea ta pentru că îndeplineşti zilnic aceleaşi responsabilităţi.

Extenuarea. Dacă ai pornit o afacere de la zero, ai fost nevoit să lucrezi ani de zile pe brânci pentru a obţine profit. Orele de muncă fără număr, efortul nedozat şi lipsa echilibrului în viaţa personală te pot obosi peste măsură şi ucid pasiunea pentru businessul tău.

Stresul. Lansarea unei activităţi economice şi managementul acesteia sunt mari surse de stres. Este posibil să nu percepi concret efectele acestuia, dar entuziasmul tău va fi printre primele victime.

Nereuşitele. Eşecurile repetate, problemele financiare al firmei, incapacitatea de a atinge targeturile pe care ţi le-ai propus la deschiderea afacerii reprezintă elemente demotivante.

Nevoia de schimbare. Dacă nu te regăseşti în situaţiile de mai sus, poate este timpul să te îndrepţi spre altă activitate. Nu te mai interesează afacerea ta pentru că acum îţi doreşti ceva cu totul diferit. În acest caz soluţia nu constă în reînvierea pasiunii pentru vechiul business, ci în găsirea unuia nou pentru care simţi entuziasm.

Însă, presupunând că nu te afli în acest ultim caz, este momentul să iei măsuri şi să retrezeşti pasiunea pentru afacerea ta.

Reconectează-te la ţelurile start-up-ului tău

Uneori drumul ne este atât de anevoios încât uităm scopul călătoriei, cât şi destinaţia finală. Îţi aduci aminte de perioada în care ai pus bazele afacerii tale? Ce anume te-a motivat să o deschizi? Ce proiecte, idei şi vise aveai? Simţeai că îţi doreşti să schimbi lumea.

Rememorează aceste lucruri şi pune la vedere pe birou business planul de la începuturi. În călătoria ta în timp nu face apel doar la sentimente, ci şi la elementele care te-au inspirat în deschiderea business-ului: proiecte, locuri, persoane, comunităţi etc. Apoi gândeşte-te câte ai realizat de atunci. Vei simţi cum ţi se încarcă bateriile, iar entuziasmul este din nou la cote înalte.

Elimină suprasolicitarea şi programul prelungit

Orele de lucru fără număr au două tăişuri, aşa că trebuie să le administrezi cu precauţie. Uneori sunt absolut necesare, alteori, doar consecinţa unei organizări defectuoase a muncii. Fii sincer cu tine însuţi când identifici cauza numeroaselor ore peste program dedicate afacerii tale. Un volum prea mare de muncă? Lipsa încrederii pentru delegarea altor persoane? Dorinţa de a da un exemplu celorlaţi? Pentru orice cauză se găseşte o soluţie, cu condiţia să îţi doreşti acest lucru. Altfel rişti să dezvolţi o adversitate faţă de propria afacere, să îţi distrugi creativitatea şi să nu mai dai randament.

Liene Stevens, proprietar al companiei Blue Orchid Design din domeniul organizării de nunţi şi alte evenimente, explică cum, după patru ani de activitate intensă, ajunsese să îşi urască afacerea de suflet. „Era un job pe care l-am creat pentru mine şi îl iubeam la nebunie. La un moment dat simţeam însă că mă săturasem de tot. Lucram fără măsură, puţinul timp liber îl alocam familiei, iar când ajungeam în pat luam cu mine materiale şi documente care ţineau de afacere. Nu aveam nici măcar o clipă de răgaz pentru mine însămi. Am realizat că acest business nu îmi mai aducea bucurie şi era lipsit de orice satisfacţii”, spune Liene.

Conştientă că în acest mod îşi ruina afacerea, Stevens a luat măsuri. În primul rând a angajat pe cineva să se ocupe de vânzări, o activitate care îi consuma mult timp şi energie. Apoi a început să lucreze cu un business coach pentru reorientarea afacerii. Treptat, a trecut de la organizarea de nunţi la consultanţă pentru clienţii din industria de nunţi – acest lucru i-a permis să facă ceea ce îi plăcea cel mai mult. „Voiam să găsesc o cale prin care să îmi dezvolt businessul şi în acelaşi timp să fiu şi fericită”, a mărturisit Liene, citată de Entrepreneur.

Adu-ţi aminte de tine şi de lucrurile care îţi fac plăcere

Frecvent, cei care conduc o afacere uită de ei înşişi, de nevoile, dorinţele sau plăcerile lor. Mark Sanborn, consultant în dezvoltarea lidershipului şi autor al cărţii „The Fred Factor: How Passion in Your Work and Life Can Turn the Ordinary into the Extraordinary”, le recomandă antreprenorilor să nu neglijeze activităţile distractive. Ca punct de plecare, Sanborn propune întrebări precum: Ce ai visat dintotdeauna să faci şi nu ai făcut niciodată? Ce ai făcut în trecut şi ţi-a adus o mare bucurie? După ce identifici răspunsul, nu ezita să treci la fapte.

Şi renumitul businessman Richard Branson, deţinător al Virgin Group, consideră că momentele de deconectare sunt un ingredient obligatoriu pentru succesul în afaceri. „Familia este centrul vieții mele. De aceea, ori de câte ori plec undeva în lume, găsesc câteva minute să vorbesc cu soția și cu copiii. Chiar şi o pauză de scurtă durată poate face minuni. Când apar situaţii agitate, o ceașcă bună de ceai englezesc mi se pare revigorantă, iar o baie relaxantă după o lungă de călătorie de afaceri și întâlniri are efecte miraculoase. Nu uitaţi nici de exerciţiile fizice pentru a menține corpul la fel de activ ca și mintea”, spune Branson.

Manifestă flexibilitate şi deschidere

Un antreprenor trebuie să ştie să fie flexibil deoarece oricând pot interveni situaţii neprevăzute care necesită o reprioritizare. Uneori angajamente făcute anterior trebuie amânate sau transferate altor colaboratori. Alteori trebuie să renunţi la toate planurile pentru a te concentra asupra rezolvării pozitive a unei situaţii critice. În niciun caz nu trebuie să rămâi închistat într-un anume mod de lucru.

De asemenea, posibilitatea delegării responsabilităţilor este foarte utilă şi trebuie să fii pregătit să apelezi la ea. Chiar dacă la început ţi se va părea greu să laşi unele atribuţii pe mâna altcuiva, îţi vei da seama imediat de avantaje. În primul rând, vei avea mai mult timp pentru fi creativ, a face planuri şi chiar a visa. Afacerea ta are nevoie de tine şi din acest punct de vedere. Richard Branson a recunoscut că delegarea responsabilităţilor l-a degrevat de multe sarcini costisitoare şi i-a permis să facă mici escapade extrem de utile. Branson obişnuieşte să dea câte o fugă pe insula sa Necker Island, unde îşi petrece timpul în hamac cu carnetul de notiţe și tableta, pentru a da frâu liber unor noi vise şi idei de afaceri.

Păstrează o legătură strânsă cu anturajul

Când te afunzi în problemele afacerii tale şi grijile cresc peste măsură, ai tendinţa să îi îndepărtezi de tine atât pe membrii familiei, cât şi pe prieteni. Este cel mai rău lucru pe care îl poţi face. Potrivit consultantului în dezvoltarea lidershipului Mark Sanborn, aceste relaţii te pot ajuta foarte mult să îţi păstrezi energia şi să rămâi inspirat în ceea ce priveşte businessul tău. “Oamenii care ne cunosc reprezintă un real sprijin în munca noastră şi ne ajută să nu ne pierdem pasiunea pentru ceea ce facem”, consideră Sanborn. El spune că are mereu pe birou o listă cu persoanele foarte dragi lui, începând de la soţie şi cei doi copii până la clienţi apropiaţi, pentru a-şi reaminti că trebuie să îşi facă timp pentru ei. “Facem parte din comunitate şi ne luăm energia de la alţi oameni”, explică Sanborn.

Vino mereu cu ceva nou

Entuziasmul faţă de o anumită activitate poate fi distrus în timp de monotonie. În cazul în care ai păstrat acelaşi mod de lucru de la începutul afacerii, este momentul să introduci elemente noi. Orice inovaţie sau modernizare are capacitatea de a împinge afacerea către o nouă direcţie sau perspectivă. Demarează o analiză amănunţită a businessului tău şi întreabă-te când ai adus ultima dată ceva nou. “Ai putea încerca să retrezeşti pasiunea pentru afacerea ta prin lansarea unui blog, experimentarea unei noi formule de publicitate sau urmarea unui curs de specializare într-un domeniu faţă de care ai avut întotdeauna o curiozitate”, spune Mark Sanborn.

Sărbătoreşte momentele de succes

De multe ori lipsa pasiunii este alimentată de sentimentul că nu am reuşit ceea ce ne-am propus. Când suntem dezamăgiţi, stresaţi şi oboseala îşi spune cuvântul, aceste sentimente se resimt şi mai intens. Dacă privim însă înapoi, ne dăm seama că avem şi realizări pe care am uitat să le apreciem. Este important să ne bucurăm de momentele noastre bune şi chiar să le sărbătorim într-un mod cât mai special. Acestea ne vor lăsa amintiri foarte plăcute care, în situaţiile dificile, ne vor motiva şi ne vor da avânt în ceea ce facem.

Se pare că pasiunea pentru un business funcţionează oarecum după aceleaşi principii ca şi dragostea. Când nu ai grijă să menţii flacăra aprinsă, te poţi trezi într-o mare de cenuşă. Şi, dacă în cazul iubirii riscurile de „daune” sunt în special la nivel afectiv, în activităţile economice pierderile se simt şi la nivel financiar. Este atât de simplu să pierzi o afacere de o viaţă doar pentru că te-au doborât indiferenţa şi rutina!

Este posibil să te numeri printre norocoşii care simt aceeaşi însufleţire pentru compania lor ca în prima zi. În acest caz ai grijă ca lucrurile să nu se schimbe.
Totuşi, dacă dezinteresul şi-a făcut loc, identifică cauzele şi aplică urgent strategiile necesare.

Reflectează, reconectează-te, acţionează şi începe chiar azi să te reîndrăgosteşti de afacerea ta! Pasiunea este încă acolo. Trebuie doar să o redescoperi!

Un răspuns »

  1. Pingback: Retrospectiva lunii august | Dezvoltare personala | Succes in afaceri | Idei de afaceri

Lasă un comentariu